torsdag 8 mars 2007

273,75 kr

Så mycket kommer jag spara per år genom att dela mina C-vitaminstabletter i fyra delar. Som tidigare konstaterats innehåller en tablett 1600% av RDI så dagsbehovet täcker man utan problem.

Visst jag sparar 273,75 kr men är det värt besväret att stå där och bryta tabletterna? Så tänkte jag också så jag var tvungen att utreda det.

Lite grundförutsättningar:
Jag ska ta c-vitamin dagligen.
En tablett kostar 1 kr.
Tiden det tar att göra en brytning är 5 s (enligt empiriska studier).

Antalet arbetstimmar man sparar per år kan då beskrivas enligt följande funktion där x är antalet bitar man delar tabletten i och k är vad man anser att en arbetstimme är värd.

y(x)=(365 - 365/x)/k - (5/3600)(365/x)(x-1)

x större eller lika med 1

Om man i mitt fall väljer k=100 kr/h och x=4 så ser man att jag kommer att spara omkring 2 h och 20 min. Det tycker jag är rätt bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

menar du attdu kommer "spara" 2h.. om du INTE bryter dem i biter lr när du gör det??

för om du menar att du sparar runt 2h på att INTE bryta ner dem så får du ju tänka på att du säkert skulle "spara" en liten tid på att bryta ner dem i biter ändåm eftersom det tar mindre tid för tabletterna att lösas upp..

om du förstår vad jag menar...

Martin sa...

Sparar jag pengar sparar jag arbetstid. Jag sparar pengar genom att bryta tabletterna men samtidigt måste jag ägna tid åt att bryta dem. Skulle det visat sig att jag varit tvungen att ägna totalt 4 h per år till att bryta tabletter hade jag aldrig gjort det. För då arbetar jag för 273,75/4=68 kr/h och så billig i drift är jag inte.

Så för att svara på din fråga; jag sparar 2 h och 20 min genom ATT BRYTA tabletterna. Och med tid avses arbetstid som jag värderar till 100 kr/h.

Jag har valt att inte ta någon hänsyn till upplösningstiden eftersom jag i regel gör något annat under den processen. Något man däremot skulle kunna beakta är tiden det tar att införskaffa tabletterna...

Fredric sa...

Jag undrar om du inte borde räkna med tiden det tar att handla vitaminerna. Det behöver du ju trots allt göra fyra gånger så ofta om du inte delar dem! Har du tänkt på det?

En bloggande snubbe på söder

Rebecka sa...

Vill du få i dig dagsbehovet av ALLA vitaminer, mineraler och antioxidanter genom en så kallad shot per dag för ca 500 kr för en månads förbrukning.

Hör av dig till mig.

Läs mer på:
http://www.goblueelite.com/produkter/sunrise.asp

Min mail: good.business@live.se